Skiathos Palace Hotel Resort - Μοναδική Διαμονή με θέα 5 αστέρων...

Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2015

Απεβίωσε διακεκριμένη προσωπικότητα της Σκιάθου

Δρ. Ανδρέα Σπύρου (ιστοσελίδα Ανδρέα
)

ΥΠΗΡΞΕ ΣΤΕΝΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΚΑΙ ΔΕΞΙ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΩΝΑΣΗ 
Δεσμούς καρδιάς είχε αναπτύξει με τη Σκιάθο ο Δρ. Ανδρέας Σπύρου, στενός συνεργάτης και δεξί χέρι του Αριστοτέλη Ωνάση, ο οποίος απεβίωσε πλήρης ημερών, σε ηλικία 95 ετών. Ο διακεκριμένος επιστήμονας και πολίτης του κόσμου, ο οποίος είχε ως σημεία αναφοράς το Γκρίνουιτς, το Κοννέκτικατ και τη Σκιάθο, έφυγε από τη ζωή στις 12 Οκτωβρίου, αφήνοντας λαμπρή παρακαταθήκη στα παιδιά και τα εγγόνια του.,,,,,,

Το όνομά του είχε συνδεθεί με το σχεδιασμό και τη δημιουργία της θρυλικής και υπερπολυτελούς θαλαμηγού του Ωνάση «Χριστίνα» αλλά και του «Della Grazia» με το οποίο ταξίδεψε η αξέχαστη πριγκίπισσα Νταϊάνα, ενώ επισκέπτονταν κάθε καλοκαίρι τη Σκιάθο, την οποία θεωρούσε τόπο της καρδιάς του. Ο εκλιπών ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στους Σκιαθίτες, οι οποίοι αναφέρουν ότι επισκέφτηκε το αγαπημένο του νησί και το φετινό καλοκαίρι, όπου διέμεινε μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. 
Ρεπορτάζ: ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΥΔΡΑΙΟΥ 
Γεννήθηκε στη Σύρο, από οικογένεια με θαλασσινή παράδοση και σπούδασε αρχικά μηχανικός, φοιτώντας στη νυχτερινή τεχνική σχολή «Αρχιμήδης», ενώ το πρωί εργάζονταν σε μηχανουργείο. Το 1939 έλαβε τριετή υποτροφία από την Ελληνική κυβέρνηση για να συνεχίσει τις σπουδές του στο Royal Technical College της Γλασκώβης στη Σκωτία, γνωστό σήμερα ως University of Strathclyde, λόγω της εξαιρετικής επίδοσής του, στη διάρκεια των σπουδών του.
Ο νεαρός τότε μηχανικός, ο οποίος έφυγε από την Ελλάδα σε ηλικία 17 μόλις ετών, για να συνεχίσει τις σπουδές του στο εξωτερικό, έμελλε να ζήσει μια συναρπαστική ζωή, γεμάτη από δημιουργικές στιγμές, αλλά και να συνεργαστεί με το θρυλικό Αριστοτέλη Ωνάση, τον εφοπλιστή που σημάδεψε με τη ζωή και τη δράση του, το διεθνές επιχειρηματικό στερέωμα.
Ο διακεκριμένος διεθνώς ναυπηγός, Δρ. Ανδρέας Σπύρου, αποφοίτησε το 1944 από το Royal Technical College της Γλασκόβης, κερδίζοντας επάξια μια κορυφαία θέση στη διεθνή ναυσιπλοΐα. Εργάστηκε αρχικά στο Lloyd’s Register of Shipping, τον Αγγλικό Νηογνώμονα και το 1951 δέχεται την πρόταση του Αριστοτέλη Ωνάση να συνεργαστεί μαζί του, αναλαμβάνοντας τη θέση του τεχνικού διευθυντή του Ομίλου Ωνάση, για την Ευρώπη και την Αμερική για είκοσι δύο χρόνια έως το 1982.
Ηταν υπεύθυνος για το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συντήρηση του μεγαλύτερου στόλου των τάνκερς και φορτηγών πλοίων παγκοσμίως, ενώ παράλληλα η δράση του περιελάμβανε το σχεδιασμό τάνκερ μεταφοράς πετρελαίου άνω του ενός εκατομμυρίου τόνων. Τα πλοία κατασκευάζονταν στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιαπωνία και χαρακτηρίστηκαν ως «σπάνιες κατασκευές» από τους ειδικούς του χώρου, διεθνώς.
Ο Δρ. Σπύρου ασχολήθηκε παράλληλα με το σχεδιασμό και τη δημιουργία της θρυλικής θαλαμηγού «Χριστίνα» και του υπερπολυτελούς γιώτ «Della Grazia». Αξίζει να σημειωθεί ότι η «Χριστίνα» ήταν πολεμικό πλοίο το οποίο αγόρασε ο Ωνάσης, μετατρέποντάς το, στη συνέχεια, σε υπερπολυτελή θαλαμηγό, η οποία αποτέλεσε σημείο αναφοράς σε διεθνές επίπεδο.


Η θαλαμηγός «Χριστίνα» φιλοξένησε θρυλικές προσωπικότητες της νεότερης ιστορίας, όπως η Τζάκυ Κέννεντυ και η Μαρία Κάλλας. Πάνω στην ίδια θαλαμηγό συναντήθηκαν, εξάλλου, για πρώτη φορά ο πρόεδρος Κέννεντυ και ο Σερ Ουίνστον Τσόρτσιλ το 1957.
Μετά τη συνταξιοδότησή του το 1982, ο Δρ. Ανδρέας Σπύρου εστίασε το ενδιαφέρον του στις έρευνές του και τη συγγραφή βιβλίων. Το πρώτο του βιβλίο με τίτλο «Energy and Ships» (ενέργεια και πλοία) εκδόθηκε το 1988 από το Lloyd’s of London Press. Στη συνέχεια ακολούθησε το δεύτερο βιβλίο του με τίτλο «From T-2 to Supertanker» το οποίο εκδόθηκε στην Αμερική το 2006, ενώ το τρίτο του βιβλίο «Global Climate Change and the Shipping Industry» εκδόθηκε, αντίστοιχα, το 2010.
Αξίζει παράλληλα να σημειωθεί ότι σε ηλικία 75 ετών επέστρεψε στο University of Strathclyde της Γλασκώβης προκειμένου να εκπονήσει το διδακτορική του διατριβή. Ελαβε το διδακτορικό του το 2010 και το Πανεπιστήμιο τον τίμησε, απονέμοντάς του το πολύ σημαντικό βραβείο Lifetime Achievement Award, επιβραβεύοντας την διαρκή του επιστημονική δράση και εξέλιξη.
Ηταν άριστος οικογενειάρχης, απέκτησε δύο γιους με τη σύζυγό του Αννα, το Γιώργο - Ανδρέα και τον Αλέξανδρο και πέντε εγγόνια τον Πέτρο, τον Ανδρέα, την Ισαβέλλα, τον Ιωάννη και το Νικόλα.
 Οσοι είχαν την τύχη να τον γνωρίσουν, μιλούν με θαυμασμό για το «σπινθηροβόλο πνεύμα και την αγάπη του για τη ζωή», ενώ η είδηση του θανάτου του προκάλεσε παγκόσμια θλίψη και δημοσιεύθηκε σε πολλά ΜΜΕ ανά τον κόσμο.

ΣΚΙΑΘΙΤΕΣ ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ 

«Ηταν πολίτης του κόσμου»   
«Ο χαρακτηρισμός που μου έρχεται αυθόρμητα στο μυαλό, είναι ο ορισμός του πολιτισμένου ανθρώπου» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Θοδωρής Τζούμας, πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Σκιάθος» ο οποίος γνώριζε τον Δρ. Ανδρέα Σπύρου και παράλληλα διατηρεί φιλικούς δεσμούς με την οικογένεια του εκλιπόντος.
Χάρη στην πολύτιμη συνδρομή του κ. Τζούμα βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας δύο σπάνιες φωτογραφίες από τη διαμονή του Δρ. Ανδρέα Σπύρου στη Σκιάθο, οι οποίες προέρχονται από το προσωπικό αρχείο του προέδρου του Πολιτιστικού Συλλόγου «Η Σκιάθος». Οι υπόλοιπες φωτογραφίες προέρχονται από τη διαδικτυακή σελίδα του διακεκριμένου επιστήμονα, ο οποίος συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με τον Ομιλο Ωνάση.
Μιλώντας στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ, ο κ. Τζούμας υπογραμμίζει ότι «ήταν ευγενής άνθρωπος με όλη τη σημασία της λέξεως, προσιτός, ευγενικός και επισκέπτονταν κάθε καλοκαίρι τη Σκιάθο. Ηταν πολύ διακριτικός άνθρωπος, ένας πολίτης του κόσμου, κοσμογυρισμένος, αγαπούσε πολύ τη Σκιάθο, την είχε στην καρδιά του και όλοι θα τον θυμόμαστε για την ευγένειά του». Λίγους μήνες πριν το θάνατό του, στη διάρκεια του καλοκαιριού, ο Δρ. Ανδρέας Σπύρου επισκέφτηκε, όπως συνήθιζε πάντα την αγαπημένη του Σκιάθο, όπου παρέμεινε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.
Οσοι είχαν την τύχη να τον γνωρίσουν, θα θυμούνται πάντα την ευγένειά του, τη διακριτικότητα και την καλοσύνη του. «Ηταν πολύ καλός και ευγενικός» θυμάται ο Γιάννης Παρίσης, πρόεδρος του Συλλόγου Συνταξιούχων Ναυτικών Σκιάθου, ο οποίος εργάστηκε σε νεαρή ηλικία στον Ομιλο του Ωνάση, όπου ο Δρ. Ανδρέας Σπύρου ήταν επίλεκτο στέλεχος. «Τον συνάντησα εντελώς τυχαία στη Σκιάθο και μου έκανε εντύπωση η ευγένειά του. Γνώριζα ότι ήταν πολύ καλός άνθρωπος και άριστος στη δουλειά του, ήξερα ότι είχε σπίτι στη Σκιάθο, αλλά δεν τον είχα γνωρίσει όταν εργαζόμουν στον Ομιλο του Ωνάση, από το 1960 έως το 1968, διότι ήμουν πάρα πολύ νεαρός τότε και εκείνος σε υψηλές θέσεις» όπως αναφέρει ο κ. Παρίσης.

ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 

«Ηταν πολύ ανθρώπινος ο Ωνάσης» 
Το στοιχείο που τον χαρακτήριζε ήταν η σκληρή δουλειά και η αφοσίωσή του στο πεδίο της ναυτιλίας, όπου διέπρεψε, κατακτώντας κορυφαία θέση και διεθνή αναγνώριση, ενώ όπως ανέφερε συχνά ο ίδιος «η ζωή είναι ενδιαφέρουσα μόνο όταν δημιουργείς».
Η γνωριμία του με τον Ωνάση, τον οποίο χαρακτήριζε «εξαιρετικό» και τη συνεργασία μαζί του «πάρα πολύ καλή», τονίζοντας παράλληλα ότι «ήταν πολύ ανθρώπινος», έμελλε να καθορίσει τη μετέπειτα επαγγελματική του πορεία.
Στη διάρκεια της ζωής του, ο Δρ. Σπύρου απέσπασε πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται το βραβείο Millar του Ιδρύματος των Μηχανικών και Ναυπηγών της Σκωτίας για την παρουσίαση της τεχνικής του εργασίας, η οποία είχε ως θέμα το φως και τη χρήση του στο σχεδιασμό πλοίων. Παράλληλα παρουσίασε το ερευνητικό του έργο μέσα από πολλές εργασίες, οι οποίες απέσπασαν σημαντικές διακρίσεις.
Ο Δρ. Σπύρου, συμμετείχε ως μέλος σε δεκάδες επιτροπές στη διάρκεια της συνεργασίας του με τον Ομιλο Ωνάση, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ήταν ιδρυτικό μέλος του Ιδρύματος Πυρηνικών Μηχανικών του Λονδίνου. Εντύπωση προκάλεσε, εξάλλου, η παρουσίαση μελέτης που εκπόνησε ο ίδιος για το στόλο των τάνκερ ενός τόνου, στο διεθνές συνέδριο των υπερατλαντικών φορτηγών πλοίων, που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1974.


Παράλληλα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα περιβαλλοντικά θέματα στη ναυσιπλοΐα και εφήρμοσε την ηλιακή ενέργεια ήδη από τη δεκαετία του ‘60. Αργότερα, ασχολήθηκε με ένα πολύ σημαντικό πρότζεκτ, για το πρώτο «πράσινο» σούπερ γιότ, το οποίο χρησιμοποιούσε ηλιακή και αιολική ενέργεια, προκειμένου να κινείται με τον ήλιο, τον αέρα και τα πανιά του.
Δεκάδες είναι οι καινοτόμες πατέντες που σχεδίασε, με κορυφαίο το σκάφος με ηλιακή οροφή που κινείται χωρίς υγρά καύσιμα, το οποίο σχεδίασε το 2009. «Ψυχή» της κατασκευαστικής αεροπορικής εταιρίας A. M. S, από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως, δεν σταμάτησε να εργάζεται με την ίδια πάντα αφοσίωση, δημιουργώντας μέχρι το τέλος της ζωής του.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το ζήτημα της εξάλειψης του προβλήματος της ηφαιστιακής τέφρας από τις τουρμπίνες των αεροπλάνων, εκπονώντας τη σχετική μηχανολογική μελέτη, την οποία πατεντάρισε στην Αμερική και την Αγγλία.




Ταχυδρόμος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου